فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز
noryaw news

noryaw news
 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان noryaw news و آدرس noryawnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





استاد  مظهر خالقی در شهریور سال 1318 در سنندج و در میان خانواده ای از مشایخ کردستان دیده به جهان گشود . در عنفوان جوانی نخست به مدت 11 سال به آموختن و فراگیری موسیقی اصیل ایرانی و تمرین سبک ها و ردیف های آواز فارسی پرداخت و اولین اجرای آواز او در اواخر دهه سی در رادیو سنندج به زبان فارسی ضبط شده است.

وی سپس در رشته فیزیک در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ابتدا در دبیرستان های تجریش و شمیران دبیر درس ترمودینامیک شد. اما دوستی با شاد روان انجوی شیرازی او را به رادیو کشانید تا به ترجمه مطالب ادبی و هنری زبان کردی بپردازد و به همراه دیگر هنرمندان کرد مانند : یوسف زمانی ، کامکار ، مجتبی میرزاده ، سواره ایلخانی زاده ، محمد صدیق مفتی زاده ، محمد کمانگر ، فریدون مرادی ، شکر الله بابان ، عثمان احمدی ، ابراهیم ستوده ، عابد سراج الدینی و... به ترویج و اشاعه زبان و ادبیات کردی پرداخت. در حین همکاری با ارکستر رادیو ، خالقی با اکثر هنرمندان وزارت فرهنگ و هنر مانند " ناصری، کسروی، بهاری، حنانه، گلسرخی، شجریان و..." آشنا شد و تحت تاثیر آنان تجارب و آموخته هایش را به سمت و سوئی خاص برد.

                                                        

در همان اوائل فعالیت هنری مظهر خالقی، حنانه، کسروی و یوسف زمانی ، صدای او را به عنوان صدای ممتازی شتاختند که جنس او شباهت زیادی به غلامحسین بنان، استاد فقید آواز داشت و با وجود اظهار علاقه خالقی به ادامه اجرای آواز فارسی ، حنانه مانع او می شود زیرا اعتقاد داشت در میان فارس ها، خالقی خوانند ه ای درجه دو می شود اما صدای آرام بخش او در میان کردها بر صدر خواهد نشست.
پیش بینی حنانه واقعیت پیدا کرد، زیرا در اواخر دهه چهل آغاز فعالیت هنری رسمی او در رادیو کردی با همکاری ارکستر مشیر همایون شهردار از پیشکسوت های هوشمند موسیقی ایرانی، آوازهایش با استقبال بی نظیر مردم کرد مواجه شد که در این باره صدیق تعریف معتقد است " خالقی در همان آغاز به اوج شهرت رسید و همچنان در آن قله افتخار مانده است ". 

خالقی پس از ضبط و اجرای بیش از 250 آهنگ فولکلور و ترانه های اصیل کردی، در اواسط دهه 50 مدیریت سازمان رادیو و تلویزیون کرمانشاه را عهده دار شد که متاسفانه بعد از انقلاب او هم قربانی حاکمان نادان شد. خالقی دستگیر و چند هفته ای زندانی شد واین عمل موجب رنجش او و قهر وی از عرصه هنر شد.

اما سر انجام بنا به مساعدت اهالی فرهنگ دوست در رفع سو ء تفاهم پیش آمده و با کمک جلال طالبانی از طریق کردستان عراق راهی انگلستان شد، زیرا مظهر خالقی و طالبانی هر دو دختران ابراهیم احمد، نویسنده نامدار کرد ، را به همسری اختیار کرده اند و اثر معروف ژانی گل ( درد زایمان ملت ) که با ترجمه های محمد قاضی ودکتر عرفان قانعی فرد به زبان فارسی در بازار کتاب عرضه شده است.

وی سالهای زیادی در لندن زندگی نمود و از آن روز تاکنون به ایران بازنگشته است، هر چند بارها به طور رسمی از سوی نهادهای هنری از وی دعوت شد تا آشتی طلبد و به مام وطن بازگردد ، این در صورتی است که پخش تصویر و صدای خالقی پس از انقلاب بنا بر دلایل نامعلومی در رسانه های رسمی و محلی جمهوری اسلامی ممنوع بوده است. اما تاکنون خالقی به این خواسته هنرمندان و هنر دوستان جواب منفی داده است، 

مظهر خالقی آخرین بار در اواخر دهه 60 در یک مجموعه کنسرت دور اروپا به همراهی هنرمندانی مانند سعید فرج پوری، رضا شفیعیان ، مجید درخشانی ، رضا قاسمی بار دیگر طرفداران صدای خویش را خوشحال نمود. اما پس از آن تا به امروز اثر جدیدی را اجرا نکرده و همچنان در سکوت وعزلت و اندوه غربت مانده است. هم اکنون پس از تحولات اخیر کردستان عراق دست اندر کار تحقیق و نگارش درباره موسیقی کردی است و در عین حا ل مدیریت انستیتوی میراث فرهنگی کردستان عراق را بر عهده دارد. 

اندیشه هنری و سیاست حرفه ای خالقی را میتوان تا حد زیادی به استاد محمد رضا شجریان شبیه دانست ، زیرا همواره وی تلاش کرده است که در رشد موسیقی اصیل کردی کامهای بزرگی را بردارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, ] [ 20:16 ] [ daruish ]

<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

اخبار و رویدادهای نوریاب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 126540
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



کد متحرک کردن عنوان وب

ورود به اتاق چت
  با ما همراه باشید
نام کاربری:
جنسیت:
 
   
Powered by IRChat.ir

.

مدت زمان حضور شما در سایت: